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Our history / notre histoire

Antoine ROS founded the company Early Aviators with the aim of restoring historic aircraft.

This passion for aeronautics started very early. His father, a pilot, introduced him to flying at the age of 6, while his grandfather, a military aviator, taught him the basics of mechanics.

A pilot from the age of 14, Antoine began aircraft restoration at the age of 15 for the benefit of a museum.

A vintage plane pilot, Antoine has flown on more than 40 different planes including several prototypes (Moynet M360-6 “Jupiter” in particular).

Antoine is currently working on two historic and authentic aircraft from the First World War: a Caudron G3 as well as an equally rare Caudron G4, the first twin-engine aircraft built on a large scale.

Jacques and François TANCHOUX:

Antoine's great uncle, Jacques TANCHOUX is passionate about aviation. He attended the Coupe Deutsch de la Meurthe. In 1933, he joined “Aéronautique navale” (French navy) and became an aircraft mechanic. He then managed to join bomber pilot training. Assigned to the 4B3 squadron, he was then transferred to the “Armée de l’Air” (French Air Force). Within the GB I/31, he flew on Bloch MB.200 then LéO-451.

In May 1940, during the German offensive, his aircraft was hit several times. On May 20th, 1940, returning from a mission, LéO-451 s/n95 and s/n106 were attacked and shot down by around twenty Messerschmitt 109s. German pilots Erhard BRAUNE and Adolf GALLAND claimed these two aerial victories.

Jacques TANCHOUX, at the controls of s/n106, managed to evacuate the aircraft. Burned and injured like the rest of his crew, Jacques TANCHOUX will then be transferred to GB I/39 on Glenn-Martin 167F. He died on June 15th, 1941 in the crash of his plane. He is buried in the Rayack military cemetery.

Grandfather of Antoine, François TANCHOUX follows in his brother's footsteps. He became an aeronautical mechanic in 1938 within the “Armée de l’Air”. Assigned to the GBA II/35 on Amiot 143 then Breguet 693, he then joined the Fighter Group 1/4 “Navarre” in Dakar, equipped with Curtiss H-75, Bell P-39 then Republic P47. Certified as a machine gunner on the A24 “Dauntless”, he then became a flight engineer within the “Bretagne”, “Touraine” then “Tunisie” groups. He ended his career with the ELA 55.

During his career in the Air Force, François TANCHOUX flew on more than twenty different aircraft: Caudron Luciole, Potez 630, Caudron Simoun, North American  NAA-57, Potez 25, Farman 222, Cessna AT-17, Avro Anson, Martin B-26 “Marauder”, Vickers Wellington, Junkers Ju-88, Douglas DB-7, Douglas C-47, Junkers Ju-52, Dassault MD312 “Flamand”, SNCAC NC-701 “ Martinet”, Beech C-45, Douglas A-26 Invader, ...

Knight of the National Order of the Legion of Honor, military medal, aeronautics medal.

Antoine ROS a fondé la société Early Aviators dans le but de restaurer des avions historiques.

Cette passion pour l’aéronautique a débuté très tôt. Son père, pilote, lui fait découvrir le vol à l’âge de 6 ans, tandis que son grand-père, aviateur militaire, lui enseigne les bases de la mécanique.

Pilote dès l’âge de 14 ans, Antoine débute l’activité de restauration d’avion à l’âge de 15ans au profit d’un musée.

Pilote d’avion de collection, Antoine a volé sur plus de 40 avions différents incluant plusieurs prototypes (Moynet M360-6 « Jupiter » notamment).

Antoine travaille actuellement à restaurer en état de vol deux appareils historiques et authentiques datant de la première guerre mondiale : un Caudron G3 ainsi qu’un tout aussi rare Caudron G4, premier bimoteur construit en grande série.

Jacques et François TANCHOUX :

Grand oncle d’Antoine, Jacques TANCHOUX se passionne pour l’aviation. Il assiste à la Coupe Deutsch de la Meurthe. En 1933, il s’engage dans l’aéronautique navale et devient mécanicien avion. Il réussit ensuite à intégrer la formation de pilote de bombardier. Affecté au sein de l’escadrille 4B3, il est ensuite transféré dans l’Armée de l’Air. Au sein du GB I/31, il vole sur Bloch MB.200 puis LéO-451.

En mai 1940, lors de l’offensive allemande, son appareil est touché plusieurs fois. Le 20 mai 1940, en retour de mission, les LéO-451 n°95 et n°106 sont attaqués et abattus par une vingtaine de Messerschmitt 109. Les pilotes allemands Erhard BRAUNE et Adolf GALLAND revendiquent ces deux victoires aériennes.

Jacques TANCHOUX, aux commandes du n°106, réussit à évacuer l’appareil. Brulé et blessé comme le reste de son équipage, Jacques TANCHOUX sera ensuite transféré au GB I/39 sur Glenn-Martin 167F. Il trouvera la mort le 15 juin 1941 dans le crash de son appareil. Il est inhumé au cimetière militaire de Rayack.

Grand-père d’Antoine, François TANCHOUX suit les traces de son frère. Il devient mécanicien aéronautique en 1938 au sein de l’Armée de l’Air. Affecté au GBA II/35 sur Amiot 143 puis Breguet 693, il rejoint ensuite le Groupe de Chasse 1/4 « Navarre »  à Dakar, équipé de Curtiss H-75, Bell P-39 puis de Republic P47. Breveté mitrailleur sur A24 « Dauntless », il devient ensuite mécanicien navigant au sein des groupes « Bretagne », « Touraine »  puis « Tunisie ». Il termine sa carrière de navigant au sein de l’ELA 55.

Au cours de sa carrière au sein de l’Armée de l’Air, François TANCHOUX aura volé sur plus d’une vingtaine d’appareils différents : Caudron Luciole, Potez 630, Caudron Simoun, NAA-57, Potez 25, Farman 222, Cessna AT-17, Avro Anson, Martin B-26 « Marauder », Vickers Wellington, Junkers Ju-88, Douglas DB-7, Douglas C-47, Junkers Ju-52, Dassault MD312 « Flamand », SNCAC NC-701 « Martinet », Beech C-45, Douglas A-26 Invader, ...

Chevalier de l’ordre national de la Légion d’honneur, médaille militaire, médaille de l’aéronautique.

c635
N28
h75
ecusson-spa153
FW190
Bre
BA705
B18
md31x
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